Skräddarsydd avbrottsinformation till berörda kunder

Bakgrund: För Vattenfall Eldistribution AB är service till sina kunder av yttersta vikt. Går elnätet ner vilket sker från tid till annan måste deras kunder informeras så att skadan minimeras. Vattenfall Eldistribution arbetar kontinuerligt för att förbättra denna service till sina kunder. En app kom tidigt upp som idé. Problemet låg i hur vattenfalls kunder skulle få information om de elavbrott som drabbade dem utan att behöva informeras om alla vattenfalls avbrott i sitt elnät.

Lösning: Utgångspunkten var att mobiltelefoner har det flesta av deras kunder. Därför tog vi fram en app där deras kunder får avbrottsinformation inom Vattenfall Eldistribution AB?s nätområden direkt till mobilen. Kunderna kan lägg in bevakningar på huset, sommarstugan, kontoret eller någon annan plats som kunden behöver bevaka. Inträffar det ett avbrott inom det område kunden bevakar så får denne ett push-meddelande när Vattenfall har registrerat ett avbrott i området. Kunden kan även med hjälp av GPS se om det finns några kända avbrott i det område de befinner sig på. Dessutom kan de även anmäla nya avbrott samt få tips och råd om vad de kan göra när det blir avbrott, allt direkt via appen.